نکات و راهنمایی برای خرید انواع میلگرد

نکات و راهنمایی برای خرید انواع میلگرد

می توان گفت که یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی و در صنعت ساختمان سازی و سایر صنایع، میلگرد یا آرماتور می باشد. با توجه به اینکه میلگرد استفاده فراوانی در آرماتوربندی و فونداسیون دارد، بخش مهمی از تبادلات روزانه در بازار آهن را به خود اختصاص می دهد.

لازم است بدانید که خرید آرماتور به نوع پروژه و شرایط منطقه وابسته می باشد. به همین ترتیب، این امر ضروری به نظر می رسد که با نکاتی در مورد خرید و فروش میلگرد آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با این نکات آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

مشاوره تخصصی در خصوص خرید میلگرد

پیش از این و در مقالات قبلی در مورد آرماتور یا میلگرد اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. همانطور که می دانید یک آرماتور با قطر کم به صورت کلاف در بازار عرضه می شود. پیش از این اشاره کردیم که بسته به نوع پروژه و شرایط اقلیمی، نوع جنس و نحوه تولید میلگرد می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در مناطقی که در معرض زلزله قرار دارند، استفاده از میلگرد ترمکس مناسب نمی باشد. در واقع استاندارد آن منطقه آلیاژسازی می باشد.

با توجه به انتخاب نوع آرماتور، کارخانه تولیدکننده و غیره و با در نظر گرفتن نوع پروژه و میزان بودجه شما و ریزه کاری های دیگر لازم است که از مشاوره تخصصی با کارشناسان این حوزه بهره مند شوید.

  • کسب آگاهی و تحقیق درباره بازار آهن آلات و میل گرد:

قیمت محصولات فولادی و به ویژه قیمت میلگرد در بازار پر نوسان امروز به طور مداوم در حال تغییر می باشد. بر همین اساس، لازم است که با ویژگی ها و قیمت این محصول به صورت لحظه به لحظه اطلاعات کافی داشته باشیم.

ما در سایت سپاهان استیل همواره سعی بر آن داشته ایم که در مورد میلگرد و سایر محصولات فولادی اطلاعات کافی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا شما عزیزان با خیال آسوده بتوانید مجصول مورد نظر خود را به طور مطمئن انتخاب کنید.

  • محاسبه دقیق مقدار بار مورد نیاز میل گرد:

بعد از تعیین نوع میلگرد و وزن آن در شاخه، نوبت به تعیین مقدار بار می رسد. اطلاع از مقدار بار لازم در وهله اول، نوع فروشنده شما را تعیین می کند. برای تعیین مقدار بار، محاسبه وزن شاخه آرماتور، لازم است. برای این کار روش‌های متفاوتی وجود دارد.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها، استفاده از جداول وزنی است که بر اساس ضخامت و طول هر شاخه تقسیم بندی شده است. اگر بار مورد نیاز شما کمتر از ۲۵ تن باشد، برایتان امکان خرید از کارخانه وجود ندارد و باید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید. با مراجعه به یک فروشگاه معتبر و قابل اطمینان امکان دستکاری و تقلب در محصول و دردسرهای بعدی را از بین می برید.

  • دقت به استاندارد تولید آرماتور:

همانطور که در بخش مشاوره کارشناسی گفتیم، استاندارد تولید و ساخت میلگرد، یکی از نکات مهم در خرید آرماتور است. مطابق آیین نامه استاندارد ملی شماره ۳۱۳۲ ایران، تولید کنندگان موظف به آگاهی دادن خریدار از نحوه تولید آرماتور می باشند. در برندهای معتبر، نحوه تولید روی آرماتور حک می شود.

  • تشخیص نوع آج مورد نیاز میل گرد:

میلگردهای که در بازار ایران موجود هستند مطابق استاندارد، دارای ۴ مدل هستند، آرماتور A1 یا س ۲۴۰، میل گرد A2 یا آج ۳۴۰، میلگرد A3 یا آج ۴۰۰، آرماتور A4 یا آج ۵۰۰. که هرکدام قطر و طولهای متفاوتی دارند. میل گرد A1، ساده و بدون آج می باشد که در آهنگری و به عنوان دورپیچ آرماتور در بتن آرمه کاربرد دارد. آرماتور A2 در مکان هایی که سازه نیاز به استحکام زیادی نداشته باشد یا کم ارتفاع باشد، استفاده می شود.

نوع A3 بیشترین کاربرد را داشته و اگرچه آرماتور A4 استحکام بالاتری دارد، اما بدلیل قیمت بالاتر، هنوز استفاده از A3 رایجتر است. آج در A2 به صورت منفرد و موازی، در آرماتور A3، به صورت هفت و هشتی و در A4 به صورت مرکب می باشد. نکته مهم اینکه ممکن است برخی افراد برای سود بیشتر، آرماتور A2 را با آج شکل A3 به بازار عرضه کنند. در این صورت بهترین کار خرید میلگرد از فروشگاه های معتبر و یا دادن نمونه جنس به آزمایشگاه برای بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی آن است.

بهترین برند میلگردهای موجود در بازار

معیار انتخاب بهترین برند، در وهله اول نیاز خریدار است. البته بهترین و قدیمی ترین تولید کننده ایرانی، کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد. اما برای خرید میلگرد، ابتدا با توجه به شرایط منطقه نحوه تولید باید مشخص شده، استانداردهای مورد استفاده در تولید، داشتن گواهینامه فنی محصول یا لااقل وجود علامت اختصاری کارخانه روی میلگرد، ترکیب مواد شیمیایی سازنده فولاد با توجه به نوع نیاز خریدار، تناسب ضخامت محصول با کاربرد آن و کارخانه تولید کننده بررسی شده و در نهایت اقدام به خرید میل گرد مورد نظر شود.

نام کارخانه های فولادی و علامت اختصاری آن ها

نام کارخانه تولیدکننده میلگرد و علامت اختصاری آن

بسته بندی هنگام خرید میلگرد

با توجه به ضخامت، میلگرد را به صورت کلاف و یا بندیل بسته‌‌بندی می کنند. مثلا میلگردهای ساده با ضخامت پایین به صورت کلاف‌ و سایز های ۸ و ۱۰ میلی‌متر هم به صورت شاخه‌های ۱۲ متری و هم به صورت کلاف قابل تهیه هستند. میلگردهای بالای این سایزها نیز به صورت شاخه‌های ۱۲ متری هستند.

به جز کارخانه ذوب آهن اصفهان که بندیل‌هایی با وزن ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلوگرم عرضه می کند، سایرین دارای بندیل‌هایی با وزن ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلوگرم هستند. توجه داشته باشید، در صورتی که کالایی از کارخانه خریداری شود، هزینه ارسال آن از کارخانه تا مقصد به عهده خریدار می‌باشد که مقدار آن بر اساس تعرفه اعلامی از جانب سازمان حمل و نقل کشور تعیین می‌شود.