ورق آجدار یا آلمانی استفاده شده در فضاهای شهری و صنعتی

ورق آجدار یا آلمانی استفاده شده در فضاهای شهری و صنعتی

شاید شما هم تا به حال لیز خوردن روی سطح صاف در انتهای پله برقی را تجربه کرده باشید. این اتفاق باعث می شود که ما با کارایی و اهمیت استفاده از ورق آجدار بر روی چنین سطوحی آشنا شویم. در واقع می توان گفت که استفاده از ورق آجدار چیزی بیشتر از زیبایی و تنوع را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

ورق آجدار فولادی از کاربردهای بسیاری زیادی برخوردار است. در مورد کاربردهای این محصول می توانیم به استفاده از آن در صنایع ساختمان سازی، ایجاد سایش و اصطکاک در سطوح، بالاخص سطوح شیب دار اشاره کرد. ورق های آجدار از پرس یا اضافه کردن آج به ورق صاف حاصل شده و از مواد گوناگونی مثل فولاد و آلومینیوم ساخته می شود. قیمت ورق آجدار در بازار محصولات فولادی و آهن آلات، توسط عواملی چون جنس ماده اولیه، روش تولید و مواد محافظ بکار رفته تعیین می شود.

روش تولید ورق آجدار فولادی

همانطور که می دانید ورق های آجدار فولادی از نورد گرم تختال های فولاد ST37، ST44 یا ST52 تولید می شود. پس از آن که ورق های سیاه به روشی که ذکر کردیم به تولید رسیدند، بر روی آن ها الگوهای برجسته منظم با گل ها یا اشکال مختلف مثل بادامی، الماسی، عدسی، قطره ای و غیره حک می شود تا برای کاربردهای مختلف قابل استفاده باشند. در نهایت ورقی ۶ متری یا رول با عرض ۱ تا ۱.۵ متر و ضخامت ۱.۵ تا ۱۰ میلی متر به وجود می آید. این روش، رایج ترین و ارزانترین روش برای ساخت ورق های آجدار می باشد. به الگوهای برجسته بر روی ورق های آجدار گل می گویند.

تفاوت ورق آجدار فابریک با ورق پرسی آجدار

ورق فابریک با ورق پرسی یک فرق اصلی دارد که آن روش تولید این نوع ورق ها می باشد. تولید ورق پرسی به روش بالا انجام شده، در حالی که در ورق فابریک، آج ها توسط دستگاه مخصوصی به ورق ساده اضافه می شوند.

یکی دیگر از تفاوت های این دو نوع ورق، در ضخامت محصول نهایی می باشد. ورق های آجدار فابریک در مکان هایی استفاده می شوند که بیشتر در معرض پاخور و فشار قرار دارد تا مقاومت در مقابل تغییر شکل ورق و آج ها بیشتر باشد، مثل ورق های جلوی ورودی و خروجی پله برقی.

کاربرد ورق فولادی آجدار

ورق های آجدار، به منظور جلوگیری از لیز خوردن روی سطوح و ایجاد سایش و اصطکاک به کار می روند. در زیر به برخی از این کاربردها اشاره خواهیم کرد:

  • کف پل های هوایی و کف پوش کشتی و قطار
  • سقف شیروانی ها و ساخت کانکس ها و کانتینرها
  • روی سپر یا کف کامیون ها، وانت ها و یدک کش ها
  • به صورت رانر در راه پله و دکوراسیون داخلی ساختمان
  • در ساخت انواع پله های برقی و اضطراری و راهروهای شیبدار
  • به طور موقت برای عبور و مرور در کف زمین های در حال ساخت
  • در ساخت دستگاه های صنعتی و کشاورزی مثل صفحات لرزشی تمیز کننده بذر

نکته مهم اینکه گل به کار رفته در ورق های نصب شده در هوای آزاد باید طوری باشد که آب باران را در خود نگه ندارد. در این موارد عموما از ورق های آجدار گل بادامی استفاده می شود.

ورق های آجدار، در پله های اضطراری ساختمان ها استفاده می شود.

مزیت های ورق فولادی آجدار

  • مقاومت در برابر لغزش
  • شکل پذیری بالا
  • قابلیت جوشکاری
  • سختی و استحکام بالا

انواع ورق آجدار

ورق های آجدار موجود در بازار محصولات فولادی و آهن آلات، شامل ورق انواع استیل، گالوانیزه، آهنی و آلومینیومی است.

ورق آجدار آهنی:

ورق های آجدار از ماده اولیه فولاد با استاندارد ST را اصطلاحا ورق های آجدار آهنی می گویند.

ورق آجدار گالوانیزه:

در ساخت ورق آجدار گالوانیزه از آهن گالوانیزه استفاده می شود. این محصول مقاوم به زنگ زدگی است و سطح براقی هم دارد. در مکان هایی مثل سقف شیروانی ها یا کشتی ها کاربرد دارد.

ورق آجدار استیل:

ماده اولیه در تولید این ورق های آجدار، استیل ۳۰۴ است. مقاومت این محصول نسبت به خوردگی بیشتر از ورق گالوانیزه بوده و در اقلیم های با رطوبت بالا و احتمال خورندگی بیشتر، کاربرد دارد.

ورق آجدار آلومینیومی:

از جنس آلومینیوم تولید می شود. از مزیت های قابل توجه آن سبکی زیاد و مقاومت به زنگ زدگی است. همچنین به دلیل شکل پذیری آسان، گل های این محصول بسیار متنوع تر بوده و در اشکال کرکره ای، ذوزنقه ای و شادولاین هم یافت می شوند. این محصول در انواع رنگی و ساده در بازار موجود است.

رول ورق آجدار آلومینیومی:

فروش ورق آجدار در بازار محصولات فولادی و آهن آلات، به دو شکل رول و شیت، در ابعاد استاندارد و یا سفارشی انجام می شود. قیمت خرید ورق آجدار به عوامل مختلفی مثل جنس، نحوه تولید، قیمت ارز و عواملی از این دست بستگی دارد. قیمت ورق آجدار برحسب وزن آن تعیین می شود که حاصل ضرب وزن مخصوص ورق در طول در عرض در ضخامت آن است.