تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد

ورق گالوانیزه گرم و سرد

مقایسه ورق گالوانیزه گرم و سرد با سایر ورق های آهن

تولید این نوع ورق به صورت سرد و گرم در صنعت به کار گرفته می شوند که بسته به نیاز، به هر کدام از این روش ها رجوع می شود، به همین منظور به صورت مختصر به تفاوت این محصول فولادی نسبت به یکدیگر و انواع ورق آهن می پردازیم که عبارتند از:

  • زمانی که ورق گالوانیزه به روش سرد تولید می شود یعنی جهت مصارف خانگی ساخته شده اند،چرا که ضخامت پوششی کمتری نسبت به غوطه ور گرم دارد،از اصل های ورق گالوانیزه به روش سرد بهره وری از الکترولیت اسیدی می باشد.
  • در روش ورق گالوانیزه به روش گرم به منظور تولیدات محصولات جهت اتومبیل سازی یا اجزای داخلی مورد استفاده قرار  می گیرد، به همین دلیل محصولات تولیدی به طور مداوم از مذابی که ترکیب آن ها روی،مس،آلومینیوم و فسفر بوده عبور می کنند.

در حالت کلی می توان گفت که پوشش ورق های فولادی گالوانیزه به دو شکل انجام می پذیرد که در روش تولید گرم، جسمی با عبور از مواد مذاب آغشته به مواد های خاص می گذرد اما در روش تولید گالوانیزه سرد از آبکاری استفاده می کنند که به آن الکتروگالوانیزاسیون می گویند.

فرآیند کروماته نمودن ورق گالوانیزه

بعد از اینکه ورق گالوانیزه فرایند پوشش را پشت سر گذاشت، در این مرحله این محصول ظاهر خوش رنگ و لعابی به خود می گیرد اما کیفیت به دست آمده به سرعت افت می کند ، زیرا زمانی که این محصول در مقابل درجه حرارت بالا، آب یا رطوبت نیز قرار گیرد به وسیله هیدروکسید روی به رنگ سفید پوشیده می شود که به اصطلاح به آن سفیدک می گویند، زمانی که این اتفاق رخ داد به علت خراب شدن ورق، ارزش کالا به شدت کاهش می یابد.

در نهایت برای جلوگیری از سفیدک می توانید عملیات خاصی را بر روی این محصول انجام دهید، ورق گالوانیزه را در محلول بی کرومات سدیم یا اسید کرومیک رقیق غوطه ور کنید، بعد از انجام این کار لایه متراکمی روی ورق گالوانیزه ایجاد می شود که مقاومت بسیار خوبی مقابل خوردگی از خود نشان می دهد و با استفاده از این روش مدت زمان سفیدک زدن را نسبت به حالت اول افزایش می دهد.

روش غوطه ور کردن گالوانیزه گرم نسبت به ورق سرد و انواع ورق آهن ارجحیت داشته و در تجارت بسیار موفق است، چرا که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد و به عنوان یک محافظ از ورق آهن در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند.