درخواست فولادسازان پاکستان برای محدود کردن واردات آهن از چین

درخواست فولادسازان پاکستان برای محدود کردن واردات آهن از چین

بر اساس گزارش واحد خبر سپاهان استیل، آسیاتایمز نوشته استفاده از فولاد چینی در پروژه‌های کمربند و جاده با بودجه پکن در پاکستان، تولیدکنندگان پاکستانی را دچار مشکل کرده است.

انجمن تولیدکنندگان بزرگ فولاد پاکستان (PALSP)، در این ماه درخواستی شکایت‌آمیز به عمران خان نخست‌وزیر فرستاد و خواستار ممنوعیت واردات فولاد چینی بدون عوارض گمرکی شد، زیرا از نظر کیفیت یا مشخصات دیگر از فولاد تولید داخلی بهتر نیست.

فولاد وارداتی در پروژه‌های کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) استفاده می‌شود، ابتکار ۶۰ میلیارد دلاری که بخش عمده‌ای از توسعه زیرساخت‌های پاکستان از جمله در بنادر، جاده‌ها و نیروگاه‌ها را هدایت می‌کند.

در نامه PALSP آمده است: زمان آن فرا رسیده است که تصمیم‌گیرندگان ما متوجه وضعیت و ارتقای صنعت داخلی که ستون فقرات اقتصاد کشور است، شوند. اگر به واردات ادامه دهیم، این امر منجر به تسخیر کل بازار ما توسط شرکت‌های خارجی می‌شود و مهم‌تر از همه، بار وضعیت کسری تراز پرداخت‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.

مطالعه‌ای که توسط مجله بین‌المللی علوم اجتماعی، علوم انسانی و آموزش (IJSSHE) در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد که پیمانکاران پاکستانی به طور مداوم در پروژه‌های CPEC در برابر شرکت‌های چینی ضرر می‌کردند.

در عین حال، پاکستان معافیت‌های ویژه‌ای به شرکت‌های چینی از جمله عوارض مالیات غیرمستقیم فدرال، مالیات فروش و عوارض واردات مواد و کالاهای ساختمانی داده است. همچنین پیمانکاران چینی مجاز به واردات ماشین‌آلات و تجهیزات از چین بدون پرداخت عوارض هستند.

چین تاکنون صدها میلیون تن فولاد به پاکستان صادر کرده است. پاکستان طبق قرارداد متعهد شده است که فقط از محصولات چینی در پروژه‌های مختلف CPEC استفاده کند که درنتیجه صدها هزار تن میله فولادی، سیمان و مصالح ساختمانی پیش‌ساخته بدون مالیات وارد شده است.

این کالاها در ساخت فرودگاه بین‌المللی گوادر، مناطق پردازش صادرات، مناطق ویژه اقتصادی، منطقه آزاد اقتصادی گوادر، نیروگاه‌ها و طرح‌های مسکن دولت پاکستان مورد استفاده قرار گرفته است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.