رشد قیمت فولاد فرصتی برای صادرات ایران

رشد قیمت فولاد فرصتی برای صادرات ایران

بر اساس گزارش واحد خبر سپاهان استیل، محمدرضا هوشمند در رابطه با وضعیت بازار فولاد و محصولات فولادی گفت: بر اساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد، پس از کاهش ۱۲٫۷ درصدی که در سال ۲۰۲۰ در تقاضای فولاد کشورهای توسعه یافته با توجه به شیوع ویروس کرونا داشتیم، در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۲٫۲ درصد و در سال ۲۰۲۲، حدود ۴٫۳ درصد افزایش تقاضا را مشاهده خواهیم کرد.

در ادامه وی با اشاره به کند شدن رشد اقتصادی چین و محدودیت در تولید فولاد، تصریح کرد که محدودیت های تولید فولاد و افزایش نرخ انرژی در جهان، در نهایت باعث افزایش قیمت فولاد در سراسر جهان خواهد شد. از طرفی، قیمت آهن اسفنجی با قیمت قراضه آهن تطابق دارد و همچنان در حال افزایش است. با توجه به کمبود زغال سنگ و افزایش نرخ انرژی در هند، نرخ فولاد افزایش یافته است.

این فعال صنعت فولاد افزود: به تازگی محدودیتی برای ورود کانتینرهای محموله ای ایران در یکی از بنادر هند اعمال شده است که نگرانی را برای خریداران هندی در این بخش ایجاد کرده است و این محدودیت ها و نرخ های جهانی باعث شده است که نرخ مواد اولیه برای تولید فولاد، هزینه تمام شده تولید فولاد را بالا ببرد و در حال حاضر، قیمت‌ها همچنان صعودی هستند.

هوشمند درباره آینده این بازار گفت: پیش بینی می شود در چند ماه آینده افزایش نرخ های جهانی در بازار فولاد را شاهد باشیم. البته، در سال ۲۰۲۲، با توجه به تغییرات در آمریکای جنوبی و شرایط محدودکننده صنعت فولاد در چین و وضعیت به وجود آمده در هند، افزایش نرخ فولاد انکار نشدنی است.

وی تأکید کرد: نرخ سنگ آهن هنوز به ثبات نرسیده است و نرخ آهن اسفنجی با توجه به قیمت قراضه در حال خودنمایی است و در فولاد میانی هم شاهد افزایش نرخ هستیم. اگر سیاست‌های درستی از طرف وزارت صمت وضع شود و برنامه ریزی درستی در زمینه صادرات مواد معدنی داشته باشیم، می توانیم برای صادرات محصولات زنجیره فولاد اقدام کنیم و از کارخانه‌های فولادی حمایت کنیم.

این فعال صنعت فولاد در پایان افزود: “تمامی این شرایط مستلزم این است که ابتدا تولید ثابت و متوازن در زنجیره فولاد داشته باشیم و از تولید حمایت کنیم تا بعد بتوانیم برای صادرات و بازاریابی تولیدمان اقدام کنیم.”

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.